Dragă Andrei Șelaru, sunt Gabriel Braic și de vreo două-trei săptămâni m-am tot gândit să îți scriu, dar apoi mi-am zis: „Hei, profesore, ce-ar fi să vorbești pe limba lui, pe limba lor, pe limba voastră – a unei generații care devorează vloguri pe net? Așa că m-am hotărât să îți trimit, nu o scrisoare, ci un video. Rămâneți până la final. Nu veți regreta.

Înainte să încep vreau să îți spun o poveste. Era prin 2011. Organizam o tabără la corturi în Stâna de Vale, BH, știi stațiunea aia cu cel mai bun ozon din zonă. Taberiștii își așezau liniștiți corturile. Soarele râdea primitor. Izvorul șopotea prietenos. Totul era superb. Până în momentul în care două atv-uri, călărite de doi tipi cu aere de șmecheri, se grozăveau pe margine, iar apoi au început să facă slalomuri printre tinerii care se căzneau să își ridice, unii pentru prima dată, corturile. Îți dai seama hărmălaia generală: toți au început să protesteze, să urle la ei și să îi certe pentru deranjul fonic și nu numai: Băăăă ce căutați aici. Hai valeaaaaa! Călăreții veseli n-aveau nicio treabă. Doar noi eram intrușii ce le încălcăm teritoriul. Atunci am pășit liniștit către ei, le-am întins mâna afabil și m-am prezentat: mă numesc Gabriel Braic. Bună ziua! Sunteți profesor? A venit instant răspunsul celui ce părea atv-istul alpha. Da. Cum v-ați dat seama? Păi numai dvs. ne-ați întâmpinat cu respect. Încântat de cunoștință. Eu sunt Victor Micula, îl știi? Tânărul acela simpatic despre care televiziunile de scandal spuneau că și-a picat bacul, dar că sărea din elicopter în Marea Neagră. Fiul patronilor de la European Drinks. Eu îl știam. El nu mă știa. Cam cum stau lucrurile și între mine și tine, Andrei. I-a spus: Uite, copiii ăștia sunt veniți din toată Transilvania, din Moldova și chiar din diaspora aici. Sunt obosiți de pe drum. Haideți să povestim noi deoparte și să îi lăsăm să își termine chestiunile cu corturile. O vorbă bună spusă la timpul potrivit e ca niște mere de aur într-un coșuleț de argint…

Da. Sunt profesor, predau română la Cluj, elevii spun că sunt un tip ok, cool, nașpa, părerile sunt împărțite și vreau să îți spun câteva vorbe bune, dar nu numai.

  1. Andrei, felicitări pentru nota de la BAC. 9.50 la română e bine. Chiar foarte bine. E exact nota pe care a luat-o fiică-mea la EN tot în 2020. În consecință, mi se pare că nu ești deloc o maimuță needucată precum regretabil a spus-o domnul Funeriu, fostul ministru al educației pe care îl respect enorm pentru ceea cea a făcut. Nu. Tu ești un tânăr inteligent care dovedește că știe să învețe când și cât trebuie. O sugestie. Te rog respectă limba română, o limbă fonetică, și scrie cu diacritice, pentru că altfel, postarea ta de pe Instagram s-ar citi așa: 9.50 romana, 9.60 mate, 9.70 bio inimăx6 sa va vad ce mai ziceti.
  2. Andrei, felicitări pentru felul în care știi să utilizezi cuvintele. Te pricepi la vorbe. La fraze. Ai inflexiuni verbale superbe. Verbul tău alungă plictisul. Am fi făcut câteva figuri bune la olimpiade dacă am fi avut șansa să colaborăm. Iubește limba română, fiindcă vei gândi românește toată viața. Continuă să vorbești, dar să și citești. Astfel imaginația ta se va îmbogăți continuu și vei avea mereu ceva proaspăt de oferit. Îți recomand Dostoievschi, dacă încă nu l-ai citit.
  3. Și nu în ultimul rând, Andrei, felicitări pentru îndrăznețele vloguri legate de educație. De fapt, ele sunt motivul pentru care îți scriu. Mai bine zis, îți zic. Pe limba ta. Printr-un vlog. Cred că e important ca profesorii să vorbească aceeași limbă cu elevii. În caz contrar, materia predată e chineză pentru urechile acordate la fb, insta, 5gang, fortnite sau riverdale ale învățăceilor. Vlogurile tale Au stârnit multă vâlvă. Desigur, ai anticipat asta. Și ți-a ieșit. Timing bun. Imediat după BAC. Terminaseși cu liceul. Ai păstrat tonul respectuos față de foștii tăi profesori și te-ai luat la trântă cu sistemul. Idealist. Energic. Revoluționar. Te întreb, ți-a ieșit?

 

Uite spuneai cam așa:

 

  1. Trebuie să avem o discuție serioasă despre educație. Nu am nimic de reproșat nici unui profesor din liceul frații Buzești. Problema mea nu este cu vreo în liceu sau cu un profesor, ci cu programa școlară și cu materia care e predată în România pentru că ce învățăm noi la școală nu prea are legătură cu realitatea și asta e o mare problemă. Școala din România te pregătește pentru trecut nu pentru viitor. Lucrurile pe care le învățăm la școală sunt cam același de 30 de ani încoace. Ai ieșit pe poarta liceului în 2020 perfect pregătit pentru anii 90 asta gândind că era actual ce se preda atunci.

Ok. De acord că sunt informații depășite. Lecții anacronice. Dar hai să îți arăt câteva lucruri din manual de română de a 5-a publicat acum trei ani.

  1. Pentru bac înveți o poezie de două strofe și trebuie să înveți trei pagini de comentarii despre ea, tocind cuvânt cu cuvânt părerea unui critic despre opera respectivă.

 

Cine ți-a spus asta? Cred că nu doamna dirigintă. De fapt sunt convins că nu ea. Eu cred că aici ai apelat la un clișeu retoric. Fiindcă nu este deloc vorba despre realitate. Da. Există o structură pe care trebuie să o urmezi la eseul literat de la BAC. Dar, nicidecum nu e vorba de a toci informații, ci de a înțelege concepte. Iar dacă le înțelegi, le vei putea utiliza și în viață. Îți dau un exemplu. Dacă pricepi ce este o metaforă, vei putea să vorbești și despre „corola de minuni a lumii” a lui Blaga la bac, care nu înseamnă deloc totalitatea petalelor unei flori, ci ansamblul de mistere care ne înconjoară zilnic de la misterul vieții, al iubirii, al fotosintezei până la cel al morții. Ei, dacă știi ce este o metaforă o poți supranumi pe mama ta – izvorul existenței tale fără să o identifici cu niște molecule de h2o, nu? Iar prietenei tale poți să îi spui  că e lumina vieții fără să o confunzi cu fotonii sau cu fenomenele cuantice.

 

 

  1. Ghiozdan plin de manuale versus tabletă sau smartphone cu manuale digitale.

Ok. De acord. Ghiozdanele sunt prea grele. Mai ales în clasele mici. Ar trebui făcut ceva. Dar știi, și expunerea îndelungată la ecranul tabletei e nocivă. Eu mă gândesc la un sistem hibrid în care există manuale în clasă pe care elevii să le găsească tot timpul acolo. Iar, acasă să acceseze variantele online pentru teme. Desigur, cu cât mai puține teme, cu atât mai bine. Eu însumi pledez pentru diminuarea temelor fiindcă elevii au au nevoie să fie copii sau adolescenți, să se joace, să interacționeze să își dezvolte abilități de comunicare și colaborare, deprinderi sociale extrem de importante.

 

  1. Andrei, propui subiecte precum: banii, cariera, condusul preventiv, cum funcționează politica taxele impozitele etc. Spui că nu apare în niciun manual cuvântul corupția și mai afirmi că școala ar trebui să te învețe ce drum să îți alegi în viață ce carieră.

 

Ei bine, permite-mi să îți citesc doar câteva dintre conținuturile orei de dirigenție, acum numită oră de CONSILIERE ȘI ORIENTARE.

  • Luarea deciziilor. Siguranță și alegeri sănătoase. Reziliență • Sănătatea vieții de familie Atitudinea pozitivă față de propria persoană. Starea de bine. Speranță și optimism • Situații de stres/dificile de viață: plecarea părinților la muncă în străinătate, ruperea unor relații de prietenie Criterii de alegere a unei cariere: satisfacția profesională, prestigiul social, cererea pe piața muncii, educația necesară, salariul • Comunicarea în mediul real. Comunicarea în mediul virtual Emoții de bază/emoții diverse Beneficiile ocupațiilor pentru individ și pentru societate: remunerație, perspective de angajare, stilul de viață, • Tehnici de gestionare eficientă a timpului și efortului de a învăța, exploatarea prin munca, exploatarea sexuala, schimbări economice, sociale, tehnologice, voluntariatul, acte teroriste, strategii de responsabilizare si de pregătire pentru viată de adult, dezvoltarea calităților de lider, Învățarea permanenta

 

PROBLEMA NU ESTE DESPRE CE, PROBLEMA ESTE DESPRE CINE.

  • Despre cine intra în sistem
  • Despre cine conduce sistemul
  • Despre cine evaluează întregul proces
  • Despre omul care ar trebui să fie un profesionist, un prieten și un model pentru elevi. Acolo e marea problemă: resursa umană.

 

  1. Educația este fundamentul unei societăți de la educație pleacă totul pe termen lung.

Perfect! Hai să punem presiune pe politicieni să dea Cezarul ce este al Cezarului și Educației ce i se cuvine: 6% din PIB. Vrem o națiune prosperă? Hai să investim în educație de calitate. Vrem să oprim exodul de creiere? Hai să investim în educație! Vrem să profesionalizăm forța de muncă? Hai să investim în educație! Vrem să nu mai avem în parlament idioți, mitraliere, dăncilizați și agramați? Hai să investim în educație! Vrem să ne meargă bine? Hai să investim în educație!

 

  1. Știu să vorbesc în public să editezi videoclipuri săpun lumini tot ce am învățat eu învățat de pe internet nimeni la școală numai învățat despre vlogging sau despre programare.

 

Foarte bine. Dar un proiect prezentat în fața clasei, o temă sau chiar un răspuns la tablă înseamnă public speaking, fiindcă asta faci: 1. Vorbești, 2. În fața unui public. Româna, cel puțin la orele mele, nu înseamă doar comentarii și dictări boring. Română are trei domenii: limbă (învățăm să scriem, să citim și să vorbim corect), literatură (învățăm să visăm cu ochii deschiși și să interpretăm ceea ce citim în poezii, basme, nuvele sau romane) și mai înseamnă ATENȚIE! Comunicare (învățăm să ne exprimăm ideile CCCCC). Eu fac multe dezbateri la oră, iar asta îi ajută pe elevi să își susțină cu argumente opiniile.

 

  1. Am văzut că recomanzi Sapiens de Yuval Noah Harari. Am ascultat părți din audiobook. Am curiozitate. Ce fel de filosofie de viața ai. Andrei? Mai exact, care este perspectiva ta asupra originii și finalității universului și existenței umane? Este o perspectivă creaționistă sau evoluționistă? Știi de ce? Am văzut că ai postat inserat o poză de la botezul tău. Dar, mai ales, pentru că în funcție de răspunsurile la întrebările supreme ale existenței (Cine suntem? De unde venim? Încotro ne îndreptăm? Care este sensul vieții?) poți să adopți o atitudine optimistă sau nu. Poți fii un om fericit sau nu. Dar despre chestiuni intime poate povestim în privat. Apropo, sunt o persoană abordabilă. Îmi respect elevii, chiar și atunci când ideile noastre sunt diametral opuse. Deci, fell free to call me.

În final, nu doresc să îmi răspunzi mie, sigur ai lucruri mai urgente de făcut, ci doresc să îți răspunzi ție la următoarea întrebare: voi avea grijă ca piatra pe care am urnit-o cu vlogurile despre educație să se transforme într-un monolit semnificativ sau a fost totul doar un foc de paie?

P.S. Un lider are curajul să indice drumul pe care trebuie să meargă ceilalți, dar are și modestia de a face el primul pas.

 

Cu drag,

prof. Gabriel Braic

5 1 vote
Article Rating